יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של פרופסור נאמן

יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של ד"ר נאמן

אשך טמיר

אשך טמיר

מהו אשך טמיר? (Cryptorchidism)

בזמן ההתפתחות העוברית נוצרים האשכים בחלל הבטן. ככל שההיריון מתקדם האשכים נודדים לכיוון שק האשכים ומתמקמים בו סמוך למועד הלידה. במיעוט מן הילודים הבנים אשך אחד (או שניהם במקרים נדירים מאוד) נותר ב"מסלול" הנדידה ולא יורד לתוך שק האשכים. מצב זה מכונה "אשך טמיר" על שום מיקומו הגבוה יחסית לשק האשכים בו הוא אמור להיות.

מהן הסיבות לאשך טמיר?

הסיבות המדויקות להופעתו של אשך טמיר אינן ידועות, משוער כי ישנו מרכיב גנטי לתופעה כמו גם סיבות סביבתיות העלולות להשפיע על בריאות האם והעובר ולגרום בין השאר לאשך טמיר. ישנן נסיבות המעלות את הסיכוי לאשך טמיר בילודים, אלו כוללות למשל:

  • היסטוריה משפחתית של בעיות התפתחות במערכת הרבייה.
  • מצבים המשפיעים על גדילת העובר כגון תסמונת דאון.
  • לידה מוקדמת.
  • חשיפה לכימיקלים מסוימים בזמן ההיריון.
  • כאשר האם סובלת מסוכרת הריון לא מטופלת או צרכה אלכוהול ומוצרי ניקוטין בזמן ההיריון.
  • הריונות המושגים ע"י מניפולציות הורמונאליות (IVF)

האם אשך טמיר הוא מצב נפוץ?

אשך טמיר הינו המום המולד השכיח ביותר שמתגלה אצל בנים. בבנים שנולדים במועד עד 5% יאובחנו עם אשך טמיר. בפגים מצב זה נפוץ בהרבה ויכול להגיע עד 30%. ככל שמדובר בפגות מוקדמת יותר כך אחוז אשכים הטמירים גבוהה יותר.

היכן האשך אם לא בשק האשכים?

האשך יכול להיות בכל מקום לאורך מסלול הנדידה. החל בחלל הבטן (מיעוט המקרים), במפשעה (רוב המקרים), ובאופן נדיר במקומות אחרים.

איך מאבחנים אשך טמיר?

האבחנה של אשך טמיר נעשית במרבית המקרים כבר בבדיקות הראשונות לאחר הלידה במחלקת הילודים. במקרים נדירים האבחנה נעשית על ידי רופא הילדים בבדיקות שגרתיות בחודשים הראשונים לחייו של התינוק. הרופא מאבחן אשך טמיר על ידי בדיקה גופנית פשוטה במישוש. ברוב המקרים, אפשר להרגיש את האשך הטמיר באזור המפשעה. במידה ולא ניתן לחוש את האשך יהיה צורך בבדיקות נוספות כדי לקבוע היכן הוא ממוקם. בדיקות אלו נועדו לוודא שהאשך אכן נמצא (ולא מדובר במצב נדיר של אשך אחד בלבד למשל), היכן הוא ממוקם בדיוק ולאורך זמן לוודא שהוא נודד אל עבר שק האשכים. בדיקות אלו והמעקב נעשים על ידי אורולוג ילדים. הבדיקות הן בדיקות הדמיה פשוטות ואינן פולשניות כדוגמת אולטרסאונד.

מהן ההשלכות של אשך טמיר ומדוע יש צורך בניתוח?

אשך טמיר אמנם לא מהווה סכנה מידית לתינוק אך יש לו מספר השלכות בריאותיות ולכן ההמלצה היא תמיד לטפל באשך הטמיר. הסיבות לכך הן:

התפתחות עתידית

על מנת להתפתח ולתפקד בצורה מיטבית (לייצר זרע והורמוני מין גבריים) האשכים זקוקים לסביבה בה הטמפרטורה נמוכה יותר מטמפרטורת הגוף הרגילה. לכן, הם ממוקמים בשק האשכים מחוף לגוף וזו הסיבה העיקרית בגינה מקבעים אשך טמיר בשק האשכים ולא משאירים אותו במקומו.

אבחנת ממאירות

ידוע שלגברים עם אשך טמיר יש סיכון מעט מוגבר להתפתחות סרטן אשכים בעתיד. למצער, הורדת האשך לשק האשכים לא מורידה את הסיכון אך היא מקלה מאוד על אבחון של גידול באשך.

פוריות

ידוע שגברים שסבלו מאשכים טמירים ונותחו בגיל מאוחר יסבלו מירידה בספירת הזרע ולעיתים מבעיות פוריות.

תסביב אשך

מצב בו אשך מסתובב סביב עצמו ואספקת הדם אליו מופרעת. במצב זה, ללא טיפול מידי ישנה סכנה לנמק באשך. קשה מאוד לאבחן ולטפל בתסביב אשך טמיר. בנוסף, ישנן עדויות המצביעות על כך שישנו סיכון מוגבר לתסביב אשך טמיר.

בקע

במקרים רבים בקע מפשעתי מולד ואשך טמיר מופיעים יחד, מכיוון שלא ממתינים לנתח בקע מפשעתי ועל הילד לעבור ניתוח ממילא, ניתן לתקן את שתי הבעיות בניתוח אחד.

ההיבט הפסיכולוגי

ישנו היבט אסתטי ופסיכולוגי בהימצאותם של שני אשכים בשק האשכים לאומת אחד.

האם הניתוח מונע את כל ההשלכות של אשך טמיר?

ניתוח לקיבוע אשך טמיר מונע את מרבית הסיכונים שהזכרנו – במקומו בשק האשכים, האשך צפוי לתפקד כרגיל, הסיכון המוגבר לסיבוכים בעקבות תסביב אשך יורד וההיבט האסתטי והפסיכולוגי מגיע על פתרונו. כמו כן, הוכח שבמידה ומנתחים אשך טמיר עד גיל שנה הסיכוי לפוריות בבנים אלו כמעט זהה לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, עדיין יש סיכון מעט מוגבר לסרטן אשכים בגברים שנולדו עם אשך טמיר גם אם הם נותחו בהצלחה ולא סובלים מבעיות נוספות ולכן יש צורך במעקב אצל אורולוג.

האם ישנם סיכונים כלשהם בניתוח אשך טמיר?

ניתוח להורדת וקיבוע אשך טמיר בשק האשכים הוא מהבטוחים ביותר ובעלי אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר הנעשים בילדים (מעל 90%). אך ככל הליך כירורגי ישנם סיכונים שחשוב להיות מודעים אליהם ואלו כוללים זיהום באזור הניתוח, פגיעה בכלי דם ודימום מוגבר. אלו מקרים נדירים מאוד כאשר ההליך מבוצע על ידי אורולוג כירורג בחדר ניתוח בבית חולים. כדי למזער עוד יותר את הסיכון לסיבוכים יש לפעול לפי הוראותיו של הרופא לאחר הניתוח כולל שמירה על היגיינה ושימת לב יתרה לחום גופו של הילד והחתך הניתוחי.

במידה וישנה עליה בנפיחות, אדמומיות או מופיע דימום, חום מעל 38 מעלות ללא סימני מחלה או דבר מה אחר שאינו כשורה יש לפנות להערכה רפואית. נמק של האשך לאחר הניתוח יכול להיווצר ב 1-3% מהמקרים, ככל שהאשך ממוקם גבוהה יוצר כך הסיכוי לנמק מוגבר. בכ- 1-5% מהמקרים יש צורך בניתוח חוזר כדי להביא את האשך למיקום אופטימאלי.

האם כל המקרים של אשך תמיר מולדים וניתן לאבחן אותם לאחר הלידה?

היום אנחנו יודעים שלא כל המקרים של אשך טמיר קיימים כבר בלידה. באחוז מסוים של הילדים האשך השלים את נדידתו לשק אשכים ומוגדר כתקין. רק לאחר מספר שנים האשך "עולה", הגיל הממוצע שאירוע זה מתרחש הינו 4-8 שנים. לכן ילדים אלו יעברו מן הסתם ניתוח בגיל מאוחר יותר.

עד מתי ממתינים כדי לקבוע אם אכן יהיה צורך בניתוח?

לאחר הלידה חלק מהמקרים של אשך טמיר יפתרו מעצמם. האשכים ינדדו לכיוון השק ובסופו של דבר ימצאו את דרכם בבטחה במקומם הנכון. עם זאת, כ-2% מהבנים יצטרכו בסופו של דבר לעבור ניתוח לקיבוע אשך טמיר. מחקרים בהיקף נרחב הראו שבנים בהם האשך עדיין טמיר בגיל 6 חודשים (גל מתוקן), האשך כבר לא ישלים את תהליך הנדידה וילדים אלו יצטרכו ניתוח. ההמלצה היום לבצע את הניתוח עד גיל שנה ולא יותר מאוחר משנה וחצי. כלומר יש חלון הזדמנות בין גיל חצי שנה לשנה לבצע את הניתוח.

האם יש אלטרנטיבות לניתוח אשך טמיר?

בעבר, ניתן טיפול הורמונלי לבנים שסבלו מאשך טמיר במחשבה שהטיפול יעודד את האשך לרדת למיקומו הנכון בשק האשכים. לאחר מחקר מתקדם בנושא הוכח כי במרבית המקרים הטיפול אינו יעיל ואף גרם לתופעות לוואי לא רצויות ולכן כיום הוא אינו מבוצע.

ניתוח אשך טמיר

לכל ילוד שאובחן עם אשך טמיר, ההמלצה היא לעבור ניתוח להורדת וקיבוע האשך לתמיכה בבריאותו העתידית של הילד. מדובר על ניתוח נפוץ למדי, בטוח מאוד וכזה שאינו כולל תופעות לוואי מיוחדות וסיכונים מרובים. ההליך מבוצע על ידי אורולוג ילדים, בבית חולים בחדר ניתוח תחת הרדמה מלאה. כל הפרוצדורה אורכת כ-30 עד 90 דקות. מדובר בניתוח אמבולטורי, כלומר הילד משתחרר לביתו באותו יום של הניתוח לאחר התאוששות קצרה.

הנחיות לפני הניתוח

אין הנחיות מיוחדות לפני ניתוח אשך טמיר, לרוב אין צורך בבדיקות אם כי ייתכן שהרופא יבקש בדיקת דם פשוטה ובדיקת הדמיה כמו אולטרסאונד (סביר יותר במקרים בהם האשך ממוקם בחלל הבטן ולא במפשעה). מכיוון שהניתוח נעשה תחת הרדמה מלאה יש להיות בצום מלא של 6 שעות (זמן מדויק יינתן לכל ילד לפי גילו, תזונתו, מצבו הבריאותי וסוג ההרדמה הספציפית שהוא עתיד לקבל).

מהלך הניתוח

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית ולעיתים קרובות בנוסף להרדמה ניתנת זריקה מקומית למניעת כאבים לאחר הניתוח. במידה ואשך כלל אינו נמוש ועולה החשד כי האשך נמצא בבטן, הניתוח מתבצע בגישה לאפארוסקופית. כלומר מוחדרת מצלמה בניסיון לאתר את האשך ולאחר מכן מבוצע הניתוח. אשך שנמצא במפשעה לרוב מבוצעים שני חתכים ניתוחיים קטנים. אחד במפשעה ואחד בשק האשכים. במצבים מסוימים בהם אני יכול לנייד את האשך קרוב לשק האשכים אני מבצע את הניתוח ע"י חתך קטן בשק האשכים בלבד. גישה ניתוחית זו מפחיתה את הכאבים לאחר הניתוח וחוסכת צלקת מפשעתית. הצלקת בשק האשכים מחלימה מהר וכמעט לא משאירה צלקות.

לאחר הניתוח

בתום הניתוח הילד יעבור להתאוששות של כשעתיים ולאחר מכן ישוחרר לביתו להמשך החלמה. מיד לאחר שהילד מתאושש אפשר לתת לו לשתות ולאחר כשעה-שעתיים בהתאם למצבו גם לאכול.

התאוששות והחלמה

לאחר החזרה לביתו, הילד עשוי לחוש אי נוחות וכאב, תופיע נפיחות קלה באזור הניתוח ותיתכן גם הופעת שטף דם (סימן כחול). אלו תופעות לוואי טבעיות לאחר הליך כירורגי, הן אינן מהוות סימן לדאגה ויחלפו מעצמן גם ללא כל התערבות. כדי להקל על הילד יש לתת לו משככי כאבים בהתאם לגילו (יש לשים לב לא לעבור על המנה היומית המומלצת). ביומיים-שלושה הראשונים מומלצת מנוחה בשכיבה ככל הניתן, מרבית הילדים מתחילים להרגיש שיפור משמעותי לאחר כ-72 שעות ויכולים לחזור לשגרה מתונה בבית ולחזור למעון או לגן לאחר אישור הרופא (כשבוע-שבועיים אחרי הניתוח בדרך כלל).

אשך טמיר תקין ולא תקין

האם ישנן הנחיות לטווח הרחוק עבור בנים שעברו ניתוח אשך טמיר?

לאחר תקופת ההחלמה המלאה בנים שעברו ניתוח להורדת וקיבוע אשך טמיר יכולים לחזור לשגרה ללא חשש וללא הנחיות מיוחדות ליומיום. אך למרות שניתוח מתקן את הבעיה חשוב בכל זאת להיות במעקב של אורולוג ילדים אחת לכשנה. בבגרותם, יש להנחות את הנערים לבצע בדיקה ידנית של האשכים לגילוי מוקדם של גוש באזור אחת לחודש (בשל עלייה בסיכון לפיתוח סרטן האשכים במי שסבל בינקותו מאשך טמיר).

דוקטור, אפשר לקבל מילת הרגעה?

בהחלט, בנים עם אשכים טמירים שמאובחנים בזמן ומנותחים בזמן יזכו לבגרות תקינה, ללא פגיעה בפוריות וללא פגיעה בתפקוד מיני.

צרו קשר

פרופסור עמוס נאמן

פרופ' עמוס נאמן

אורולוג פרטי מומחה ומנתח בכיר מנהל מחלקה אורולוגיה בביה"ח מאיר

פרופסור עמוס נאמן
פרופסור עמוס נאמן

אורולוג פרטי, מומחה בכירורגיה אורולוגית ומנהל מחלקת אורולוגיה בבית החולים מאיר בכפר סבא.

מאמרים נוספים

הזמן הרטוב: כל הסיבות להרטבת לילה

הילד שלך עבר את גיל חמש ועדיין מרטיב במיטה? טיפול אישי בהרטבת לילה – המשלב במידת הצורך טיפול התנהגותי, תמיכה נפשית, טיפול בזמזם וטיפול תרופתי

כל מה שחשוב לדעת על סרטן שלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן נפוץ בקרב נשים וגברים כאחד. אבחון בשלבים מוקדמים של המחלה, היצמדות למעקב נכון וטיפול מונע נגד התקדמות הגידול והישנותו מאפשרים אורך חיים

דילוג לתוכן