יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של פרופסור נאמן

יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של ד"ר נאמן

סיבוכים לאחר ברית מילה     

ברית מילה היא הסרה של העורלה אשר עוטפת את הפין. מדובר בהליך בן אלפי שנים, הוכך שלצד השיקולים התרבותיים והדתיים יש גם יתרונות רפואיים לביצוע הברית (ברית מילה רפואי).

מדוע מבצעים ברית מילה?

כחלק מהמנהגים הדתיים של העם היהודי ועבור מי שמשתייך לדת האיסלאם, טקס ברית המילה נובע מסיבות דתיות. ברית מילה יכול להיות גם טקס שנערך בגלל מסורת של המשפחה ואף טיפול רפואי מונע. צורך רפואי עולה למשל במקרים שבהם תינוק נולד עם פין שבו העורלה מתוחה  מדי מכדי להימשך לאחור מעל העטרה. בחלקים מסוימים באפריקה, טקס ברית מילה מומלץ לבנים בגיל ההתבגרות ואף לגברים מבוגרים על מנת להפחית את הסיכון להתפתחות של זיהום שמועבר במגע מיני. טקס ברית המילה אינו מבוצע במקרים שבהם קיימת בעיה של קרישת דם או אצל פגים שעדיין זקוקים לטיפול רפואי. ההליך אינו משפיע על הפוריות של הגבר וברית מילה לא משפיעה על היכולת של הגבר או בנות זוגם ליהנות במהלך קיום יחסי מין.

יתרונותיה של ברית המילה

בעוד שהסיבה העיקרית היא לרוב שיקולים דתיים לערכית טקס ברית המילה, ישנם מספר יתרונות לביצוע ההליך:

  • שמירה על היגיינה – שטיפה של אזור הפין הופכת להיות קלה יותר וכך גם היכולת לשמור על האזור נקי מאפשרות של זיהום.
  • דלקות בדרכי השתן – דלקות שמופיעות בדרכי השתן אצל גברים הן שכיחות יותר כאשר מדובר בגבר שלא עבר ברית מילה. ככל שיופיעו יותר זיהומים באזור בשלבים מוקדמים בחיים כך הסיכון לבעיות בכליות בשלב מאוחר יותר. 
  • זיהומים המועברים במגע מיני – הסיכון לחלות במחלה המועברת במגע מיני הוא קטן יותר כאשר מדובר בגבר שעבר ברית מילה. עם זאת, חשוב להמשיך כמובן ולהקפיד על קיום יחסי מין בטוחים תוך הקפדה על שימוש באמצעי מניעה.
  • סרטן בפין – הופעה של סרטן בפין היא נדירה אך היא פחות שכיחה אצל גברים נימולים.

איך מתבצעת ברית מילה?

ברית מילה הוא הליך שמבוצע שמונה ימים לאחר הלידה (אלא אם כן קיימת בעיה רפואית שמצריכה דחייה של ההליך כמו התפתחות של צהבת). במהלך טקס הברית מילה, התינוק שוכב על הגב כאשר רגליו מפושקות. לאחר שמתבצע ניקוי של הפין והאזור שמסביב, מוחדר חומר הרדמה מקומי לבסיס הפין (קיימת אפשרות גם של מריחת קרם מאלחש בנוסף). האורולוג המומחה יניח מהדק מיוחד על האזור ולאחר מכן יבצע הסרה של העורלה. הליך ברית המילה לרוב אורך פחות מעשר דקות כאשר תהליך ההחלמה נמשך מספר ימים. ברית מילה אצל מבוגרים תעשה לרוב תחת הרדמה כללית כאשר משך ההחלמה הוא ארוך יותר והסיכוי להתרחשות של סיבוכים לאחר ברית המילה הוא גבוה יותר ולכן ישנה חשיבות מכרעת לביצועה בידי אורולוג בלבד ולא גורם שאינו רפואי.

סיבוכים לאחר ברית מילה

דימום

דימום הוא אחת התופעות השכיחות ביותר לאחר טקס ברית מילה וזאת כיוון שבאזור יש ריבוי כלי דם זעירים המספקים זרימת דם עשירה. הדימום יכול להיות מזערי אך במקרים שקיים דימום יותר מהותי, נעשה שימוש בחומרי קרישה, צריבה ואף תפירה. אובדן דם בכמות גדולה הינה אירוע נדיר. המלחציים בהם משתמשים בזמן ההליך אמורים למנוע את האפשרות של דימום מסיבי. באירועים של דימום משמעותי רצוי לבדוק תפקודי קרישה של הילוד מכיוון שלעיתים דימום יתר נובע מהפרעה בקרישה ואינו קשור לאופן ביצוע הברית.

זיהום לאחר ברית מילה

התפתחות של זיהום לאחר הליך ברית מילה נדיר יחסית. לרוב מדובר בהתפתחות של זיהום מקומי אך הוא יכול גם להחמיר ולהצריך מתן טיפול אנטיביוטי. לרוב אין צורך בטיפול מיוחד אחרי הברית כדי למנוע זיהום פרט למשחה. י. הסיכוי להתפתחות זיהום הוא לא גבוה, במיוחד כאשר מקפידים על ביצוע ההנחיות שניתנו על ידי האורולוג שביצע את ההליך.

הסרת העור במהלך ברית מילה

הפין של התינוק הוא מאוד קטן ולכן המכשירים שבהם משתמשים על מנת לבצע את הסרת העורלה במהלך ברית המילה לא תמיד מאפשרים אומדן מדויק של כמות העור שיש להסיר. גם כאשר מדובר בבעל ניסיון בביצוע בריתות שמשתמש בטכניקה הנכונה, כמות העור שמוסרת היא לא תמיד מדויקת וכתוצאה מכך יכולות להתעורר בעיות כירורגיות. הסרה של יותר מדי עור יכולה לגרום לגירוי חלקי או רב לאורך הפין. במקרים חמורים, נדרשת התערבות של מומחה ואף השתלה של עור. הסרת כמות גדולה מדי של עור עלולה גם לגרום בשלב מאוחר יותר בחיים לכאב בעת זקפה או למשיכה של רקמת האשכים עקב עודף מתח במעטפת הפין.

נזק לשופכה במהלך ברית מילה וקושי במתן שתן

פציעה בשופכה יכולה להתרחש במהלך טקס ברית מילה והיא תצריך ביצוע של ניתוח מתקן. נזק לשופכה יכול להתרחש כתוצאה מהנחה בטעות של המספריים בתוך השופכה או כתוצאה מנמק בעקבות הנחת טבעת הפלסטיק על הפין. הסבירות לנזק בשופכה כאשר ההליך מבוצע על ידי אורולוג ילדים מומחה ובעל ניסיון היא מאוד נמוכה. יכול להיווצר גם קושי במתן שתן כתוצאה מעטיפת תחבושת הגזה בחוזקה סביב הפצע או בעקבות כאב שלאחר ברית המילה. קושי במתן שתן יכול להיות גם תוצאה גם של קרע בשלפוחית השתן, אי ספיקת כליות ואף הפרעה בזרימת הדם אל הגפיים התחתונות. בכל מצב בו ישנו חשד כלשהו לנזק, כאשר הילד לא נותן שתן כראוי לאחר הברית או אם ההורים חושדים שדבר מה אחר אינו כשורה יש לפנות להערכה רפואית ללא דיחוי.

אובדן חלקי או מלא של העטרה או הפין

ישנם מכשירים בהם משתמשים למטרת ביצוע ברית מילה אשר כוללים מעין הסרה ״עיוורת״ של העורלה ואלה עלולים לגרום להסרה חלקית או מלאה גם של העטרה. שימוש במכשירי צריבה חשמליים יכול גם הוא להוביל לנמק ואף אובדן מוחלט של הפין. נמק באזור הפין כתוצאה מברית מילה הוא מאוד נדיר אך הוא עלול לגרום לנפיחות בעור ומקרים חמורים שמערבים רשלנות רפואית אף לגרום לאובדן חלק או כל הפין.

הידבקויות בעור

טקס הברית מילה משאיר משטחים גולמיים על העטרה ושאריות עורלה. בחיבור שבין המשטחים הללו עלולה לצמוח שוב רקמה שתיצור הידבקויות בעור. סיבוכים לאחר ברית מילה כתוצאה מהידבקויות בעור יכולים להיות קשירה של הפין, הצטברות של חיידקים באזור והתפתחות זיהום, כאבים בגילאים מאוחרים יותר בעת זקפה ואף צמיחה עקומה של הפין לאורך השנים. הידבקויות שנוצרות כתוצאה מברית המילה הן צפופות יותר ביחס לחיבורים שנוצרים באופן טבעי והן גם נוטות להיעלם עם הזמן אך ישנן מקרים שבהם נדרשת התערבות כירורגית. הסבירות להופעה של הידבקויות קטנה יותר כאשר ההליך מבוצע בגיל צעיר ביחס לברית מילה שמתבצעת אצל מבוגרים.

איבר מין לכוד

תופעה זו יכולה להיות מולדת אך היא יכולה גם להתרחש לאחר ביצוע ברית מילה. קצה הפין שאינו מחובר יותר באמצעות העורלה הפנימית לבין העטרה יכול לסגת לתוך שק האשכים או אל תוך השומן באזור הערווה. כאשר תופעה זו מתרחשת, יש צורך לעיתים בהתערבות כירורגית. כאשר איבר המין לכוד לחלוטין, הצלקת שנוצרת בעקבות ברית המילה יכולה להתכווץ וללכוד את העטרה בפנים. ישנם מקרים שבהם כאשר הילד מגיע לגיל שבו מתחיל ללכת, אזור השומן בערווה נסוג אחורה והדבר מוביל לפתרון הבעיה.

היצרות של קצה הפין

קיים קשר בין הליך ברית המילה לבין היצרות קצה הפין (meatal stenosis) ומקרים רבים מאובחנים אצל גברים נימולים. כיוון שלעורלה ישנו גם תפקיד בהגנה על הפין, הסרתה עלולה לעיתים לגרום לבעיות רפואיות. חשיפה ישירה של העטרה לכימיקליים הקיימים בטיטולים עלולה להוביל לדלקת, היווצרות של כיבים ולבסוף היצרות של הפין ואף הצטלקות. זרימת דם מופחתת אל העטרה שיכולה להיות תוצאה של פגיעה בעורק הפרנולי בזמן ברית המילה, יכולה גם היא להיות גורם להיצרות של קצה הפין. תופעה זו נחשבת לאחד מהסיבוכים השכיחים ביותר שנוצרים לאחר ברית מילה והיא כוללת תסמינים שונים כגון זרם שתן צר שיוצא במהירות גבוהה, קושי בכיוון הזרם בעת מתן שתן, פיצול של זרם השתן, כאב לאחר התרוקנות שלפוחית השתן, תדירות גבוהה של מתן שתן ומאמץ בעת מתן שתן. היצרות קצה הפין חוסמת את הזרימה וכתוצאה מכך עלול להיווצר סיבוך נוסף כמו התפתחות של דלקת בדרכי השתן, אי ספיקת כליות, הידרונפרוזיס ועוד. הטיפול במקרים של היצרות קצה הפין לאחר ברית מילה הוא הליך כירורגי שבו מבצעים חתך בשוליים של הפתח ממנו יוצא השתן ולאחר מכן ביצוע הפרדה ושימון של הפצע כמה פעמים ביום למשך מספר שבועות (ההורים מקבלים הנחיה והדרכה כיצד לבצע זאת בבית).

ניתוח חוזר לאחר ברית מילה

סיבוכים לאחר ברית מילה עלולים להסתיים בצורך בניתוח חוזר (לעיתים אפילו יותר מהליך אחד) על מנת לתקן את הבעיה. בעיות כמו עורלה מיותרת, פימוזיס חוזר, איבר מין לכוד, הידבקויות ואף שיקולים אסתטיים מעלים את הצורך בהליך כירורגי. בחלק מן המקרים, כאשר לא מדובר במצב רפואי דחוף שמצריך התערבות מיידית, הניתוח החוזר יבוצע בשלב מאוחר יותר על מנת לאפשר גדילה של הפין ובחינה מחודשת של המצב הקיים לפני שמחליטים על ניתוח. סיבוכים שיופיעו לאחר ברית מילה לעיתים לא יבואו לידי ביטוי מספר חודשים ואף שנים לאחר ביצוע ההליך. אמנם לא ניתן לבטל לחלוטין את הסיכונים הכרוכים בביצוע ברית מילה חשוב לזכור כי סיבוכים הם נדירים ונוטים להתרחש יותר כאשר ההליך נעשה שלא על ידי אורולוג מומחה. בידיו של אורולוג ילדים, בעל ניסיון רב בביצוע ברית מילה, בעל ראיה רפואית רחבה ויכולת לאבחן מצבים מולדים טרם ביצוע הליך ברית המילה היא פרוצדורה פשוטה, מהירה, עם מינימום חוסר נוחות לתינוק.

סיבוכים לאחר ברית מילה
פרופסור עמוס נאמן
פרופסור עמוס נאמן

פרופסור עמוס נאמן מומחה באורולוגיה ומנהל יחידת אורולוגית ילדים בבית חולים אסף הרופא.

דילוג לתוכן