יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של פרופסור נאמן

יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של ד"ר נאמן

סרטן שלפוחית השתן

ד"ר הופיעה לי דם בשתן מה עושים?
הופעת דם בשתן נקראת המטוריה מאקרוסקופית (השתן נצבע באדום), במקרים אלו יש להתייחס ברצינות ולפנות לאורולוג. שתן שנבצע בצבע אדום עקב דימום יכול להיות סימן מקדים לסרטן שלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן - טיפול אפקטיבי

סרטן שלפוחית השתן הוא אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, נפוץ יותר בגברים אך יכול להיות גם בנשים, נפוץ יותר לאחר העשור החמישי לחיים אך יכול להופיע גם בגילאים צעירים. סרטן שלפוחית השתן קשור באופן ברור לעישון. השם המדויק יותר הינו סרטן אפיתל המעבר, אותם תאים המצפים כמעט את כל דרכי השתן. המקום הנפוץ ביותר לסרטן אפיתל המעבר הינו שלפוחית השתן (מכאן דבק השם סרטן שלפוחית השתן) אך יכול גם להופיע בכליות ובצינורות שמחברים את הכליות אל השלפוחית (שופכנים). לרוב סרטן שלפוחית השתן מאובחןם בשלביו מוקדמים כאשר עדיין מספיק טיפול מקומי בלבד ע"י כריתת הממצאים וטיפול מקומי לתוך שלפוחית השתן. הגילוי המוקדם מתאפשר הודות לתסמין של הופעת דם בשתן , דבר המרתיע אנשים ודוחף אותם לפנות לאורולוג מומחה בהקדם. טיפול מקומי בסרטן לא מפושט של שלפוחית השתן הינו אפקטיבי מאוד ואחוזי הישרדות גבוהים מאוד אך בעל נטייה גבוהה (40-70%) להישנות מקומית ולכן נדרש לבצע מעקב למשך מספר שנים לאחר הטיפול על מנת לוודא שהסרטן לא חזר.

מהם התסמינים של סרטן שלפוחית השתן?

התסמינים של סרטן שלפוחית השתן עשוי להיות הופעה של דם בשתן (אך לעיתים למרות שהשתן נראה תקין לחלוטין ניתן לזהות הימצאות של דם בבדיקות מעבדה). תסמינים נוספים של סרטן שלפוחית השתן כוללים הטלת שתן בדחיפות גבוהה, תחושת כאב בזמן מתן השתן וכאבים בגב. במידה ומבחינים בשינוי בצבע בשתן וקיים חשש שהוא מכיל דם, מומלץ לקבוע תור אל אורולוג. בזמן הביקור במרפאה הרופא יבצע תשאול על התסמינים שהופיעו על מנת לנסות ולהבין את מקור הבעיה, הוא יבקש מהמטופל לבצע מספר בדיקות שיסייעו באבחון המצב הרפואי. אבחון מוקדם של סרטן שלפוחית השתן הוא הכרחי על מנת שניתן יהיה לזהות בשלב מוקדם את המקור לבעיה ולקבל את הטיפול המתאים. לאחר האבחון, הרופא יפנה את המטופל אל האופציות הטיפוליות הנכונות והמתאימות ביותר עבורו.

סרטן שלפוחית השתן

מהם הסוגים של סרטן שלפוחית השתן?

ישנם מספר סוגים של סרטן שלפוחית השתן ואופי סוג הסרטן נקבע בהתאם לסוג התא בו הוא מופיע-כך הרופא המטפל יכול להתאים את סוג הטיפול המתאים. הסוגים של סרטן שלפוחית השתן כוללים:

  • קרצינומה אורותלית – נוצרת בתאים שמצפים את החלק הפנימי של שלפוחית השתן. תאים אלה מתמלאים ומתכווצים בזמן התרוקנות שלפוחית השתן. התאים הללו מצפים את החלק הפנימי של השופכנים ואת השופכה ולכן הסרטן יכול להיווצר גם במקומות אלה מדובר באחד מסוגי סרטן שלפוחית השתן הנפוצים ביותר.
  • קרצינומה של תאי קשקש – סרטן שקשור לגירוי כרוני של שלפוחית השתן כתוצאה מזיהום או משימוש במשך זמן רב בצנתר. מדובר בסוג סרטן יותר נדיר והוא לרוב יותר נפוץ במקומות בעולם שבהם יש טפיל מסוג סכיסטוזומיאסיז שלרוב גורם לדלקות בשלפוחית השתן.
  • אדנוקרצינומה – סוג סרטן נדיר שמתחיל בתאים שבהן בלוטות שמפרישות ריר בשלפוחית השתן.

מי נמצא בסיכון לפיתוח סרטן שלפוחית השתן?

ישנם גורמים שעלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן:

  • עישון סיגריות מגביר את הסיכון לחלות בסרטן כיוון שהעישון גורם להצטברות של כימיקלים הנקראים קרצינוגניים וגורמים לשינוי בתאים ולהתמרה סרטנית. בזמן העישון הגוף מפריש את הכימיקלים לשתן. הכימיקלים המזיקים הללו פוגעים ברירית שלפוחית השתן ומגבירים את הסיכון לחלות בסרטן.
  • הסיכון עולה ככל שגיל המטופל גם מבוגר יותר – מרבית המקרים שמאובחנים עם סרטן שלפוחית השתן הם אצל מטופלים מעל גיל חמישים והם יותר נפוצים גם בקרב גברים.
  • חשיפה תעסוקתית – אנשים החשופים לקרצינוגנים שמקורם בתעשיית הייצור של גומי טקסטיל, עור ומוצרי צבע שונים, נמצאים בקבוצות סיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן .
  • מטופלים שחלו בסרטן וטופלו בתרופות מסוימות הם בקבוצת סיכון לחלות בסרטן שלפוחית השתן, לקבוצה זו מצטרפים גם מטופלים שעברו טיפולי הקרנות שכוונו אל האגן.
  • מטופלים שסובלים מדלקות חוזרות בשלפוחיות השתן שחוזרות לאורך שנים בין אם בעקבות שימוש ממושך בצנתר או מכל סיבה אחרת, נמצאים גם כן בקבוצת סיכון לחלות בסרטן מסוג זה.

ההיסטוריה האישית של המטופל והגנטיקה המשפחתית גם הם מעלים את הסבירות לאבחון של סרטן שלפוחית השתן. כאשר מדובר במטופל שאחד מקרוביו (הורה, אח או ילד) חלה בסרטן שלפוחית השתן הסיכוי שלו לחלות באותו סוג סרטן גבוה יותר. היסטוריה משפחתית שכוללת את מחלת סרטן המעי הגס גם כן מגבירה את הסיכוי לחלות בסרטן שלפוחית השתן.

כיצד מטפלים בסרטן שלפוחית השתן?

כאשר מדובר בסרטן שלפוחית השתן שלא פלש לשרירים ניתן לבצע הסרה של התאים הסרטניים מבלי לפגוע בשלפוחית השתן ומבלי לבצע ניתוח פתוח. הניתוח של כריתת ממצא משלפוחית השתן נקרא TURBT ומבצע תחת הרדמה. פעולה זו נעשית באמצעות מכשיר (רזקטוסקום) המוחדר לשלפוחית השתן דרך השופכה ומאפשר כריתה של הגידול בשלפוחית. בשלב הבא, למטופל מותאם טיפול מקומי לתוך שלפוחית השתן , פעולה זו מתבצעת ע"י הזלפת תרופות לשלפוחית השתן, טיפול זה נקרא שטיפות לתוך שלפוחית השתן. הודות לכך ששלפוחית השתן לא סופגת לגוף את התרופות אחוז תופעות הלוואי נמוך מאוד ולא צפויות תופעות כמו בחילות, הקאות או נשירת שיער. . מטרת טיפול זה הינה להפחית את שיעור ההידנות של הסרטן וומפחית את השיעור של התקדמות המחלה למחלה חודרנית. במקרים מורכבים יותר שבהם הסרטן חדר אל השרירים תתבצע הסרה כירורגית של השלפוחית בניתוח כריתת שלפוחית השתן. לאחר הסרת השלפוחית המטופל יזדקק לדרך חלופית שבה הגוף יאסוף את השתן – אפשרות אחת כוללת יצירת פתח בבטן על מנת שהשתן יעבור לשקית חיצונית או לחילופין בניית שלפוחית שתן חדשה ממקטע של המעיים (פעולה זו תתבצע במקביל לניתוח הסרת שלפוחית השתן).

חשוב להדגיש שגילוי מוקדם של סרטן שלפוחית השתן מאפשר טיפול אפקטיבי, ריפוי ומשמר איכות חיים טובה ללא השלכות משמעויות.

צרו קשר

פרופסור עמוס נאמן

פרופ' עמוס נאמן

אורולוג פרטי מומחה ומנתח בכיר מנהל מחלקה אורולוגיה בביה"ח מאיר

פרופסור עמוס נאמן
פרופסור עמוס נאמן

אורולוג פרטי, מומחה בכירורגיה אורולוגית ומנהל מחלקת אורולוגיה בבית החולים מאיר בכפר סבא.

מאמרים נוספים

רפלוקס בדרכי השתן אצל ילדים

רפלוקס הוא ליקוי אורולוגי שבגללו השתן יכול לחזור לאחור ולהגיע לכליות. אם יש זיהום בשתן, עלול להיגרם נזק לכליות. כל מה שרציתם לדעת על רפלוקס

סיבוכים לאחר ברית מילה     

ברית מילה היא הסרה של העורלה אשר עוטפת את הפין. מדובר בהליך בן אלפי שנים, הוכך שלצד השיקולים התרבותיים והדתיים יש גם יתרונות רפואיים לביצוע

דילוג לתוכן