יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של פרופסור נאמן

יעוץ מקוון - שירות חדש במרפאתו של ד"ר נאמן

ברית מילה למבוגרים

בפשטות, ברית מילה היא הסרה של העורלה העוטפת את קצה הפין. המנהג נפוץ כפרקטיקה תרבותית-דתית מזה אלפי שנים. כיום, הוכח שיש יתרונות רפואיים לברית המילה. ישנן עדויות על ביצוע מילה בתרבויות שונות כולל כמובן תרבויות המזרח התיכון הקדום וצפון אפריקה. המילה מוזכרת בתורה ובמקורות עתיקים אחרים. במאה ה-19 החלו רופאים באירופה לבצע מילה מסיבות שאינן דתיות כלל וכלל וההליך הוכר לצרכים רפואיים, נחשב לא רק כטיפול אלא גם כהליך מניעתי. הליך המילה התפשט גם לארצות הברית וכיום, למעלה מ-80% מהגברים החיים בארצות הברית נימולים.

מרבית הליכי ברית המילה נעשים בגיל הינקות ועד גיל הנעורים המוקדם אך ישנם מצבים בהם ברית מילה נדרשת בגיל מאוחר יותר.

מתי עושים ברית מילה למבוגרים?

ישנן סיבות רבות בגינן גברים מחליטים לעבור ברית מילה, חלקן דתיות, חלקן אסתטיות אך עיקרן רפואיות:

  • עורלה הדוקה (פימוזיס) – מצב בו העורלה הדוקה מידי ולא נסוגה בעת הזקפה. מצב זה עשוי להפריע לקבלת זקפה מלאה וליצור קושי בקיום יחסי מין.
  • Frenulum Breve – כאשר הרצועה המחברת בין העטרה לעורלה קצרה מידי ומגבילה את תנועת העורלה.
  • פאראפימוזיס (Paraphimosis) – מצב רפואי בו העורלה "לכודה" מאחורי העטרה ואינה יכולה לחזור למקומה (עשוי לקרות בשל טיפול רפואי כמו החדרת קטטר למשל). הסימפטומים כוללים כאב ו/או נפיחות. הטיפול הראשוני יכלול ניסיון של הרופא להחזיר את העטרה למקומה לאחר מריחת משחה מאלחשת או ביצוע חתך בעורלה לשחרור הלחץ על הפין. אך במידה והניסיון לא יצליח ההמלצה תהיה לעבור ברית מילה.
  • בלאניטיס ובלנופיסטיסיס (Balanitis , Balanoposthitis) – דלקת בראש הפין היכולה להשפיע גם על העורלה. הטיפול הראשוני הוא אנטיביוטיקה או משחה הכוללת סטרואידים. במידה והטיפול אינו מצליח או שהדלקת חוזרת שוב ושוב ייתכן כי יומלץ למטופל לעבור ברית מילה מכיוון שהסרת העורלה עשויה למנוע את הישנות הדלקת.
  • סרטן הפין – סוג נדיר מאוד של סרטן המתבטא בכיב או גידול בראש הפין. כחלק מהטיפול מסירים את העורלה.
  • אירגון הבריאות העולמי ממליץ על ביצוע ברית מילה במדינות מסוימת על מנת להפחית את שיעור הידבקות במחלות מין וב HIV/AIDS
  • גיור – חלק בלתי נפרד מהליך הגיור עבור גברים (בכל גיל) הוא טקס ברית המילה. בית הדין הרבני דורש מן המתגייר לעבור את ההליך לאחר שקיבל את אישור הגיור.
  • הליך קוסמטי – ישנם גברים עבורם הסיבה לביצוע ברית מילה בגיל מבוגר היא אסתטית לחלוטין. פין נימול נחשב לנאה יותר בעיני רבים וישנם בהחלט לא מעט גברים הבוחרים לעבור את ההליך בבחינת ניתוח פלסטי לשיפור מראה הפין.

סיבות רפואיות מניעתיות לביצוע ברית מילה למבוגרים

הסיבות שפרטנו בסעיף הקודם מתייחסות לביצוע ברית מילה במצבי חירום רפואיים, לתיקון פגם מבני ו/או מולד וכהליך טיפולי. אך ברית מילה יכולה גם לתרום למניעת מחלות שונות וישנן עדויות בספרות הרפואית המחקרית המעידות על כך שגברים נימולים סובלים פחות מזיהומים באזור הפין, חשופים פחות להידבקות במחלות מין כגון HIV, קונדילומות (HPV), דלקות בדרכי השתן, סרטן הפין ועוד. באופן כללי, שמירה על היגיינה קלה יותר לבעלי פין נימול. וירוס ה Human papilloma virus (HPV), גורם לנגעים על פני איברי המין הזכריים והנקביים הנקראים קונדילומות. ירוס זהה מהווה גורם סיכון ברור לסרטן צוואר הרחם בנשים וסרטן הפין בגברים. גורמי סיכון להידבק ב HPV הינם: ריבוי בני זוג, קיום יחסי מין לא מוגנים ופין שאינו נימול. ידוע שנשים מהמגזר החרדי סובלות בשיעור הכי נמוך בעולם מסרטן צוואר הרחם. כלומר ביצוע ברית המילה מוריד את שיעור ההידבקות בנשים, בנות הזוג של גברים נימולים.

האם ברית מילה למבוגרים היא ניתוח?

בהחלט, ברית המילה למבוגרים היא ניתוח לכל דבר ועניין ונעשית בבית חולים, בחדר ניתוח על כל יתרונותיו. ההתייחסות לברית מילה למבוגרים היא ככל ניתוח אחר באזור הפין כולל כל ההכנות הדרושות להבטחת בטיחות הניתוח, הצלחתו, מניעת זיהומים (קל ופשוט בסביבה סטרילית בבית חולים), צמצום תופעות לוואי וסיכונים אפשריים וכמובן – ריפוי והחלמה מהירה ותוצאה אסתטית.

מהן ההכנות לקראת ברית המילה?

מכיוון שמדובר בניתוח, ההכנות דומות לכל ניתוח אחר וכוללות הן הכנות מקדימות והן הכנות ביום הניתוח עצמו.

הכנות מקדימות

  • כהכנה לניתוח יש לרכז את כל הרקע הרפואי: רשימת מחלות רקע, רשימת תרופות קבועות, רשימת ניתוחים שבוצעו בעבר. הבדיקות הדרושות לפני הניתוח מוכתבות לפי גיל המטופל. במטופל בריא עד גיל 40 אין צורך בבדיקות. במטופלים מבוגרים יותר וכאלו עם מחלות רקע יש צורך בביצוע: ספירת דם, כימיה, תפקודי קרישה, צילום חזה ואק"ג. יש להפסיק מדללי דם בתיאום עם רופא המשפחה, קרדיולוג, נוירולוג ורופא המנתח.
  • בחירת המנתח והמרכז הרפואי.
  • במידה וברית המילה נעשית מטעמים דתיים ניתן לכלול מלווה (כניסה לחדר הניתוח בתיאום מראש) שיערוך את הטקס הדתי, ניתן לערוך טקס בשילוב קרובים לפני תחילת הניתוח. לעיתים ניתן לבצע את הטקס הדתי בשיחת טלפון אל חדר הניתוח. יש להצטייד מראש בציוד הנדרש (למשל גביע ויין).

הכנות ביום הניתוח

כדי להתכונן לניתוח יש לשמור על צום של 6 שעות לפני קיום ההליך. הרופא ינחה את המטופל כיצד לשמור על היגיינה טרם הניתוח. מעבר לכך, אין הכנות מיוחדות.

איך נעשית ברית מילה למבוגרים?

ברית המילה נערכת בשכיבה על שולחן הניתוחים לרוב בהרדמה כללית . בתחילת הפעולה המנתח לעתים מזריק חומר מאלחש כדי להקל על הכאבים בשעות שלאחר הניתוח. לאחר שהאורולוג ירדים את המקום הוא יסיר את העורלה ויסגור את כלי הדם בתפרים מסיסים. בתום ההליך, לאחר שהרופא מרוצה מן התוצאה הוא יחבוש את האזור בחבישה. המטופל מועבר לאשפוז יום למספר שעות להשגחה.

מהן ההנחיות לאחר ברית המילה?

בשעות הראשונות לאחר ברית המילה

המטופל נמצא בהשגחה באשפוז יום. עד להתפוגגות חומרי ההרדמה אין כל תחושת אי נוחות או כאב. לאחר שחומרי ההרדמה יפוגו, יש לקחת משככי כאבים (הרופא יספק מרשם לשימוש גם בבית). חשוב מאוד לדאוג מראש למלווה שיחזיר אתכם הביתה, אין לנהוג או לנסוע בתחבורה ציבורית. כחלק ממסמכי השחרור, תקבלו הוראות לשמירה על היגיינה לאחר הניתוח והוראות ספציפיות להתנהלות בימים ובשבועות הקרובים.

24 עד 48 השעות הראשונות

לאחר החזרה בביתה מומלץ ליטול משככי כאבים ולנוח. ביום הראשון תחושת הכאב תתגבר מעט ותתחיל להתפוגג לאחר כ-24 עד 48 שעות. תיתכן נפיחות באזור. אלו תופעות לוואי טבעיות הקשורות לחתך הניתוחי, הן יעברו מעצמן ללא כל טיפול או התערבות. יש לפעול לפי הוראות הרופא לשמירה על היגיינה, לא לקחת משככי כאבים מעבר למה שהרופא רשם ובמינון שצוין על ידו. יש לנוח, להימנע מכל פעילות גופנית גם הקלה ביותר ובאופן כללי עדיף להישאר שכובים או ישובים. מומלץ לישון, לתת לגוף זמן להתאושש ולהחלים.

לאחר 48 שעות

המטופל יונחה להסיר את החבישה 24-48 שעות אחרי הניתוח בשלב זה רוב הגברים מדווחים על ירידה משמעותית בכאב ואי נוחות.

בשבועות הבאים

לאחר כשבוע עד 10 ימים, מרבית הגברים מדווחים על שיפור משמעותי בהרגשתם וחוזרים לשגרת החיים. בשלב זה ועד חודש ימים לאחר ההליך יש להימנע ממצבים העשויים לעורר זקפה הן כדי לא לפגוע בתהליך ההחלמה והן כדי להימנע מאי נוחות באזור הפין. כדי למנוע אי נוחות בשל זקפת לילה ניתן ליטול משכך כאבים לפני השינה. התפרים המסיסים ייעלמו ללא כל צורך בהסרה אחרי כשבועיים-שלושה. בתקופה זו אין לעשות פעילות גופנית למעט מתונה ביותר (הליכה קצרה ממקום למקום מותרת למשל, ביקור בחדר הכושר או הבריכה לא) לאחר כחודש ובאישור הרופא, ניתן לחזור לפעילות מינית מתונה.

האם יש תופעות לוואי להליך?

לברית מילה למבוגרים הנערכת על ידי כירורג אורולוג לרוב אין תופעות לוואי ארוכות טווח, היא אינה משפיעה על התפקוד המיני או האורגזמה,), על היכולת להגיע לזקפה, על מתן שתן או כל פרמטר רפואי אחר. למרות שלרוב הגברים אין שינוי משמעותי בתחושה, ישנם מספר גברים שמדווחים על תחושתיות יתר וכאלו שמדווחים על ירידה בתחושתיות. תוצאות קוסמטיות לרוב טובות מאוד אך תלויות גם ביכולת החלמה של המנותח. ישנם גברים הנוטים ליצור צלקות (קלואיד), לעיתים יכולה להיות צלקת מעובה יותר. תופעות לוואי זמניות קשורות לעצם הניתוח עצמו – אי נוחות וכאב, נפיחות, הופעת בצקת וכן הלאה. אלו תופעות המופיעות לאחר כל הליך כירורגי ואינן מהוות סיבה לדאגה. מרבית תופעות הלוואי חולפות לאחר כשבוע, כולן לאחר כחודש.

האם ישנם סיכונים בברית מילה למבוגרים?

ברית מילה הן במבוגרים והן בילדים נחשבת להליך מאוד בטוח עם מינימום אחוזי סיכון. אך ככל הליך כירורגי גם כאן יש להתייחס לסיכונים סטנדרטיים כגון זיהום, דימום יתר וסיבוכים העשויים לחייב ניתוח נוסף לתיקון הבעיה (. על מנת להבטיח מינימום תופעות לוואי וסיכונים חשוב מאוד להישמע להוראות הרופא הן לפני ביצוע ההליך והן אחריו. יש להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה (לפי הוראות הרופא!), תקופת החלמה והימנעות מפעילות שאינה מומלצת (כגון פעילות גופנית מאומצת, פעילות מינית וכד'). הרופא ינחה את המטופל בדיוק כיצד עליו לנהוג, אילו הכנות עליו לעשות לפני הניתוח, מה מותר ומה אסור בשעות, הימים והשבועות לאחר ההליך וכיצד לשמור על היגיינה נאותה.

בכל מצב בו מטופל שעבר ברית מילה סובל מדימום משמעותי, מרגיש כאב שאינו מרפה לאחר 48 שעות, כאשר ישנה נפיחות שאינה יורדת, הפרשה מוגלתית או עליה בחום הגוף (ללא תסמיני מחלה) או תחושה אחרת של דבר מה שאינו כשורה יש לפנות לקבלת הערכה רפואית. אך כאמור, מדובר בהליך בטוח מאוד, עם מינימום סיכון ותופעות לוואי מעטות. מרבית הגברים שעוברים ברית מילה יחזרו לשגרה מתונה לאחר כשבוע ימים.

מדוע מומלץ לעבור מילה דווקא בבית חולים? למה עדיף לבחור באורולוג?

כל הליך רפואי בו נדרש לבצע חתך או להסיר רקמה טוב כי יעשה בבית חולים, בחדר ניתוח ועל ידי כאורולוגג. נכון כי ישנם הליכים הנחשבים לפשוטים וקלים ולא מחייבים חדר ניתוח אך הקונצנזוס בקרב רופאים כיום הוא שברית מילה למבוגרים אינה נכללת תחת הגדרה זו. הפין הוא איבר רגיש וכל שינוי בו כדאי שיעשה על ידי אורולוג – מומחה במערכת המין והשתן. בכוחו של כאורלוג להתמודד עם בעיות בלתי צפויות, לבצע את ההליך תוך התחשבות בפן האסתטי הסופי שלו, בזמן קצר ובמיומנות גבוהה. תחת ידיו של אורולוג המבצע את ההליך בחדר ניתוח סטרילי, בבית חולים הערוך לכך המילה היא הליך מהיר, פשוט ועם מינימום סיכונים ותופעות לוואי. המנתח יסביר את מהלך הניתוח, ירגיע חששות, יספק תשובות לכל השאלות העולות לקראת המילה ויבטיח את קיומו של הליך ברית מילה בטוח, סטרילי, אסתטי וללא צורך בתיקונים או הליכים נוספים.

תשובות לשאלות נפוצות:

האם ברית מילה למבוגרים כואבת?

ברית מילה למבוגרים, ככל הליך כירורגי אחר, נעשית בשילוב הרדמה, במקרה דנן ההרדמה המקובלת היא הרדמה כללית בתוספת הרדמה מקומית (בזריקה, בדומה להרדמה בהליכים דנטליים). במהלך הניתוח המטופל לא מרגיש דבר. לאחר התפוגגות חומרי ההרדמה ההמלצה היא להיעזר במשככי כאבים במרשם רופא כל עוד מופיע כאב או אי נוחות.

האם ישנה השפעה על התפקוד המיני לאחר ברית המילה?

כאשר ברית המילה נעשית בצורה נכונה על ידי רופא מיומן אין כל השפעה שלילית על התפקוד המיני לטווח ארוך. כמובן שעל המטופל להימנע מפעילות מינית טרם סיום תקופת ההחלמה (כחודש).

מה משך הפעולה ?

לאחר כניסת המטופל לחדר הניתוח מתחילה פעולת ההרדמה, לאחר השגת הרדמה מלאה וביצוע זריקת אלחוש מקומי מבוצע תהליך חיטוי רפואי וכיסוי סטרילי של האזור המנותח. הפעולה עצמה נמשכת כ 20-30 דקות. לאחר שמסתיים הניתוח נדרש עוד זמן להעיר את המטופל. סה"כ זמן שהייה של המנותח בחדר הניתוח עצמו הינו כשעה, זמן זה כולל הכנה להרדמה, הרדמה, הניתוח עצמו, חבישה, בשלב ההתעוררות והעברה להתאוששות.

האם הרופא מתחשב במראה הפין לאחר הניתוח?

אמנם ברית מילה לרוב לא נעשית בשל מניעים קוסמטיים (אם כי עבור גברים מסוימים זה המניע) אלא מסיבות אחרות, כאשר הרופא מבצע את ההליך הוא מתחשב גם במראה הפין לאחר ברית המילה. אורולוג מנוסה יודע לערוך את ההליך באופן מבוקר, בטוח ובהתאם לפרוטוקולים כירורגיים מתקדמים תוך השגת מראה פין אסתטי.

האם יש הבדל בין ברית מילה בילדים למבוגרים?

מבחינת עיקר ההליך, לא, מהות הניתוח הינה הסרת העורלה הן בילדים והן במבוגרים. בילדים בני יומם (8 ימים לפי ההלכה) הברית מבוצעת באלחוש מקומי בלבד והעורלה מוסרת לאחר הנחת מכשיר רפואי המגן על העטרה (Mogan clamp) והעורלה מוסרת. לאחר הפעולה אין צורך בתפרים . במבוגרים הפעולה מבוצעת בהרדמה כללית , העורלה מוסרת באופן מבוקר ובסוף הפעולה מונחים תפרים לקירוב שולי העור וחבשיה. מובן כי במקרה של מילה לגברים הסיבות עשויות להיות שונות וההחלטה האם לעבור את ההליך נעשית על ידי המטופל ולא הוריו.

לאחר כמה זמן ניתן לחזור לשגרה?

מרבית הגברים העוברים ברית מילה יוכלו לחזור לשגרה מתונה כבר לאחר כ-24 עד 48 שעות. הדגש כאן הוא על "מתונה". ההמלצה היא לא לחזור לשגרת עבודה מלאה כשבוע ימים לאחר ההליך, לנוח ולאפשר לגוף להחלים.

צרו קשר

פרופסור עמוס נאמן

פרופ' עמוס נאמן

אורולוג פרטי מומחה ומנתח בכיר מנהל מחלקה אורולוגיה בביה"ח מאיר

פרופסור עמוס נאמן
פרופסור עמוס נאמן

אורולוג פרטי, מומחה בכירורגיה אורולוגית ומנהל מחלקת אורולוגיה בבית החולים מאיר בכפר סבא.

מאמרים נוספים

כל מה שחשוב לדעת על סרטן שלפוחית השתן

סרטן שלפוחית השתן נפוץ בקרב נשים וגברים כאחד. אבחון בשלבים מוקדמים של המחלה, היצמדות למעקב נכון וטיפול מונע נגד התקדמות הגידול והישנותו מאפשרים אורך חיים

ריפלוקס בדרכי השתן

מצב בו השתן חוזר משלפוחית השתן לשופכנים ולכליות. מצב זה דומה בשמו לתופעת הריפלוקס במוכרת אך שונה ממנו מהותית. מהו ריפלוקס? ככלל, המילה "ריפלוקס" (או

דילוג לתוכן